Biznes

Logo firmowe – jak wybrać?

Logo firmowe – jak wybrać
Logo firmowe – jak wybrać

Logo firmowe to zazwyczaj prosty, krótki, symboliczny napis lub wzór. Jego stworzenie może zatem wydawać się niemalże banalne. Jest to jednak zgubne, ponieważ właśnie ta zwięzła oraz ograniczona forma sprawia, że element jest niezwykle wymagający, a finalny jego wygląd musi być perfekcyjny w każdym milimetrze. Mówimy tu bowiem o połączeniu różnych skojarzeń, komunikatów, wartości oraz znalezienia dla nich wspólnego mianownika.

Logo a logotyp

Logo bardzo często mylone jest z logotypem. Czym jednak różnią się one? Logo jest graficzną formą przestawienia symbolu oraz nazwy firmy czy innego stowarzyszenia. Stosujemy go na reklamach, materiałach drukowanych, budynkach, pojazdach czy innych przedmiotach związanych z identyfikacją naszej organizacji. Gadżety reklamowe z logiem firmy to również coś, gdzie je zajdziemy. W skład logo wchodzi hasło firmowe, sygnet oraz logotyp. Sygnet stanowi graficzny symbol firmy, logotyp to graficznie zapisana nazwa, a hasło firmowe jest najczęściej dodatkowym tekstem, który sugeruje profil firmy lub ma na celu przekazanie jej wartości.

Na co zwrócić uwagę projektując logo firmy?

Kolor

Jest to niezwykle istotny element – nie każda barwa pasuje bowiem do charakterystyki danej firmy. Kolory wywołują w naszej wyobraźni skojarzenia, nie mogą zatem grać na negatywnych emocjach, a przeciwnie – wykorzystywać jedynie te pozytywne. W celu zachowania czytelności logo najczęściej wybiera się maksymalnie 3 kolory. Badania jednak dowodzą, że najlepiej odbierane są logo z jednym, wiodącym dla firmy kolorem.

Typografia

Typografia jest bardzo ważnym elementem podczas projektowania logo. Inny krój oraz styl będzie bowiem pasował do poszczególnych branży. Jej dopasowanie ma niezwykle duże znaczenie na to, jak będą postrzegali nas klienci.

Symbol

Jest to wspomniany już wcześniej sygnet. Powinien być on prosty, zaprojektowany przez doświadczonego grafika. W celu zaprojektowania symbolu nie powinno wykorzystywać się skomplikowanych fotografii czy grafik – logo traci wówczas sens oraz efektywność. Najlepsze są zatem proste rozwiązania – najszybciej identyfikują markę, budzą przywiązanie oraz sympatię.

Czytelność

Jest to jeden z najważniejszych elementów całości logo. Nie może być ono bowiem trudne w odczytaniu z winy źle dobranych elementów. Tym samym, musimy doskonale dobrać proporcje wszystkich składowych logo. Dobry projekt wyeliminuje przekazanie zbyt dużej ilości informacji, które zaburzą oraz wprowadzą chaos w odbiorze naszej firmy. Na czytelność wpłynie także właściwa konstrukcja projektu. Dobry grafik umieści wszystkie elementy z zachowaniem odpowiednich kształtów oraz siatek, a także dobierze ich proporcje. W tak małym symbolu nie ma bowiem miejsca na przypadkowe rozmieszczenie składowych.

Oryginalność

Logo musi być przede wszystkim oryginalne. Pod żadnym pozorem nie można kopiować projektów logo firm, które już istnieją. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji najlepiej zatem dokładnie zbadać logo naszych konkurencji.

Logo możemy stworzyć sami, za pomocą gotowych programów internetowych, jak i zlecić zadanie profesjonalnym grafikom. Dobrze skonstruowane przyciągnie uwagę klientów, wykreuje wizerunek naszej firmy, pomoże zdobyć lojalność, zaangażowanie oraz zaufanie klientów, a także będzie doskonałym narzędziem marketingowym.