Zanim Twój biznes stanie się prężną maszyną do zarabiania pieniędzy, musi upłynąć trochę czasu. Zazwyczaj poświęcisz go na ciągłe sprawdzanie nowych rozwiązań i optymalizację już wypracowanych procesów. W tym artykule zaproponujemy kilka narzędzi, które mogą pomóc Ci w rozwoju Twojej firmy.
Przygotuj biznesplan
Pierwszym z wspomnianych narzędzi jest biznesplan. Taki plan to dokument, który zwięźle opisuje charakter Twojej działalności, określa jej mocne i słabe strony, a także wyznacza kierunek, jaki Twój biznes chce obrać w przyszłości. Struktura Twojego biznesplanu w dużej mierze zależeć będzie od charakteru opisywanej działalności, ale kilka jego elementów jest uniwersalnych.
Jak powinien wyglądać Twój biznesplan w praktyce? Zacznij od krótkiego wprowadzenia, które streści, czym Twoja firma się zajmuje i jakie są jej cele. Dodaj też niezbędne informacje kontaktowe. Następnie przejdź do szczegółowego opis Twojej działalności: od kiedy trwa, na czym dokładnie polega i w czym ma przewagę nad konkurencją.
Dobrym pomysłem jest uzupełnienie powstającego biznesplanu o analizę rynku. Dzięki niej pokażesz, że wiesz, kto jest Twoją konkurencją, a to pozwoli Ci zidentyfikować słabe i mocne strony, zarówno Twoich rywali, jak i Twojego biznesu. Dodatkowo wspomnij, jak obecnie pozyskujesz swoich klientów oraz jak planujesz robić to w przyszłości. Pamiętaj także, by w tworzonym dokumencie zawrzeć dane finansowe, zarówno bieżące, jak i prognozowane. Uwiarygodni to Twój biznesplan w oczach odbiorców.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu biznesplanów, odsyłamy Cię do dwóch artykułów: Jak napisać dobry biznesplan oraz Sześć wskazówek, o których warto pamiętać. Wiedza w nich zawarta z pewnością pomoże Ci przygotować rzetelny dokument.
Pokuś się o analizę SWOT
Analiza SWOT to uniwersalne narzędzie, które pozwala Ci oszacować szanse powodzenia właściwie każdego przedsięwzięcia, nie tylko biznesowego. Jego nazwa to akronim czterech angielskich pojęć: Strenghts (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse) i Threats (zagrożenia). Analizę SWOT najczęściej przeprowadza się za pomocą prostego diagramu, który zmieścisz na jednej stronie A4.
Ta metoda to bardzo przydatne narzędzie, ale wymaga od Ciebie dużej rzetelności. Im większą bezstronnością wykażesz się podczas analizy SWOT, tym bardziej rzeczowe będą jej wyniki. Więcej o tej metodzie i strategiach, jakie możesz przyjąć na podstawie jej wyników, przeczytasz w artykule Analiza SWOT — poznaj mocne i słabe strony Twojego pomysłu.
Stwórz pitch deck swojego biznesu
Czym jest pitch deck? To prezentacja, której zadaniem jest przekonanie adresatów do inwestycji w przedstawiany biznes. Tym samym, solidny pitch deck jest właściwie niezbędny podczas poszukiwania inwestora. Jeżeli więc znasz już mocne i słabe strony swojego biznesu, masz sensowny plan na jego rozwój, a Twoim głównym celem jest pozyskanie zewnętrznego finansowania, to stworzenie pitch decka powinno znaleźć się na Twojej liście zadań do wykonania.
Treść pitch decka zazwyczaj zawiera się w kilkunastu slajdach, na których przedstawiasz, czym jest Twoja firma, jaki istniejący na rynku problem rozwiązuje oraz dlaczego to w Ciebie, a nie Twoją konkurencję, warto zainwestować.
Podobnie jak w przypadku biznesplanu, najkorzystniejszy układ pitch decku Twojej firmy będzie zależeć od profilu jej działalności. Więcej o tym, z czego powinien składać się dobry pitch deck, przeczytasz w artykule Pitch deck — do czego służy i jak zrobić go dobrze?
A jeżeli chcesz wiedzieć, jak wyglądały pitch decki takich gigantów jak Airbnb, Uber czy Facebook, zachęcamy Cię do przeczytania artykułu Jak zrobić skuteczny pitch deck? Osiem przykładów.
Dodaj komentarz