Prawo

Nieudane zakupy przez internet. Podpowiadamy, jak dokonać zwrotu i odesłać produkt

Nieudane zakupy przez internet. Podpowiadamy, jak dokonać zwrotu i odesłać produkt
Nieudane zakupy przez internet. Podpowiadamy, jak dokonać zwrotu i odesłać produkt

Robienie zakupów w sieci jest niezwykle wygodne, ponieważ oszczędzamy wiele czasu, a dzięki dużej konkurencji, także sporo pieniędzy. Ryzyko, że zakupy okażą się nieudane jest wkalkulowane w ten sposób ich dokonywania. Konsumentowi przysługuje prawo zwrotu. Na co zwrócić uwagę, gdy się na to zdecydujemy?

14 dni na zwrot towaru

W świetle polskiego prawa każdy klient kupujący przez internet ma co najmniej 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Jeśli z jakiegoś powodu potrzebujemy na to więcej czasu, warto poszukać sklepu internetowego, w którym termin ten jest dłuższy. natomiast w przypadku, gdy nie zostaniemy poinformowani o takiej możliwości, termin wydłuża się aż do 12 miesięcy, z tym że towar nie może nosić znamion użytkowania.

Sposób zwrócenia towaru powinien zostać przedstawiony w regulaminie sklepu internetowego. Konieczne może okazać się na przykład wypełnienie specjalnego formularza. Warto pamiętać, że wbrew praktykom stosowanym przez niektóre e-sklepy, towar nie musi być oryginalnie zapakowany, ponieważ klient ma prawo dokładnie go obejrzeć.

Kto pokrywa koszt zwrotu?

Według polskiego prawa sprzedawca ma obowiązek zwrócić klientowi także koszt transportu przesyłki, ale tylko w wysokości równej kosztowi najtańszego sposobu dostawy, jaki oferuje dany e‑sklep. Koszt przesyłki kurierskiej w ramach zwrotu leży już po stronie klienta, choć niektórzy sprzedawcy internetowi odstępują od tej zasady. Aby znaleźć najtańszą opcję zwrotu, najlepiej skorzystać z brokera kurierskiego, takiego jak Sendit, gdzie proponowane stawki są niższe.

Kiedy zwrot nie jest możliwy?

Istnieją także przypadki, w których zwrot towaru nie jest możliwy. Dzieje się tak na przykład, gdy cena produktu lub świadczonej usługi jest obiektywnie zmienna, na przykład ze względu na rynek finansowy. Zwrotowi mogą również nie podlegać produkty zrealizowane na indywidualne zamówienie klienta. Do wyjątków należą także sytuację, w których chodzi o produkty o krótkiej dacie przydatności, oprogramowanie znajdujące się w zapieczętowanym opakowaniu czy rezerwację biletów na wydarzenia lub usługi hotelowe.

Jak dowiedzieć się, że towar został zwrócony?

Chcąc liczyć na zwrot zapłaty za zwracany sprzedawcy towar, należy również mieć pewność, że dotarł on pod wskazany adres. Dlatego warto korzystać z usług kurierskich pozwalających na śledzenie paczki. Na szczęście to rozwiązanie jest dziś coraz bardziej powszechne. Zaawansowane śledzenie paczki jest możliwe także w przypadku wiodących brokerów kurierskich. Mając pewność, że towar powrócił do sprzedawcy, możemy łatwiej egzekwować zwrot wcześniejszej zapłaty.

Dodaj komentarz

Kliknij, aby skomentować!