Marketing

Identyfikacja wizualna – co warto wiedzieć?

Identyfikacja wizualna - co warto wiedzieć
Identyfikacja wizualna - co warto wiedzieć

W świecie, w którym w praktycznie w każdej branży mamy do czynienia z rynkiem konsumenta dochodzi o do ogromnej konkrecji między firmami walczącymi o klienta. Mnogość towarów i usług doprowadziła do sytuacji, w której czynnik ceny, jako wartości definiującej zakup już dawno zszedł na dalszy plan. Obecnie biznes konkuruje na wszystkich możliwych polach. Jednym z nich jest identyfikacja wizualna i to tej elementom przyjrzymy się w tym tekście.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Najprościej odpowiedzieć na to pytanie na przykładzie. Z czym kojarzy się  Coca Colą? Charakterystyczny napis, czerwone tło, czarny napój, radość i chwilę z bliskimi. Powiązania te przychodzą nam do głowy praktycznie momentalnie. To jest właśnie idealna identyfikacja brandu. Coca Colę łączymy już bowiem podświadomie pewnym zespołem cech i emocji, a jej logo i charakterystyczną butelkę rozpoznamy zawsze bez trudu. Innymi słowy, identyfikacja wizualna to całokształt zachowań, symboli, kolorystyki, log, elementów, stylów graficznych tworzących holistyczną identyfikację produktu. Czyli mówiąc krótko, to wszystkie te cechy wizualne, które przyczyniają się do tego jak odbieramy daną markę i z czym ją kojarzymy.

W skład takiej identyfikacji wchodzi najczęściej logo, kolorystyka strony internetowej, czcionki, papier firmowy, ubrania pracowników, samochody (wraz z nadrukiem), materiały promocyjne, meble i wiele innych.

Wszystkie te elementy mają wywołać o odbiorców pewne konkretne wrażenie. Najczęściej chodzi tu o prestiż marki, ewentualnie o jakąś konkretną cechę, którą dana firma chce wyróżnić.

Posłużmy się tutaj kolejnym przykładem. Mamy dwa biura rachunkowe. Gdy w chodzimy do pierwszego widzimy w poczekalni fotele, które chodź wygodne, nie pasują do reszty otoczenia, każdy z pracowników ubrany jest inaczej, a logo na ścianie „Kojot” kojarzy się bardziej ze sklepem zoologicznym niż biurem. Druga firma ma w poczekali mniej wygodne krzesła, pasujące jednak kolorystyką idealnie do koloru ścian. Obok na stoliku leży gazeta i materiały promocyjne- notatniki z logo firmy. Za biurkiem siedzą dwie sekretarki, ubrane w identyczne schludne garsonki. Na ścianie za nimi widnieje dużo logo firmy, to samo które widziałeś już na notatnikach, kałamarz, gęsie pióro i mieszek na monety. 

Jeśli miałbyś wybrać jedną z tych firm, z której usług byś skorzystał? Najpewniej z usług tej drugiej. Na pierwszy rzut oka wydają się dużo bardziej profesjonalni, rzetelni. Komfort związany z pobytem w poczekalni i wygodą siedzisk schodzi na dużo dalszy plan. Jeśli zaś otrzymane od nich dokumenty, wydrukowane na grubszym, firmowym papierze sprawiają wrażenie dużo bardziej wartościowych niż są w rzeczywistości. Możemy jeszcze bardziej ulec ich „urokowi” i zostać stałym klientem biura.

Każdy inny wszyscy… tacy sami

Identyfikacji i spójności wizualnej może podlegać praktycznie wszystko i w każdej dziedzinie. Nie muszą to być tylko meble i wystrój biura. Równie dobrze mogą to być robocze uniformy pracowników czy ręczniki w hotelach. Większość firm szuka więc elementów, które może podpiąć pod swój marketing i które wyróżnią je na tle innych. Tutaj jednak dochodzi do małego paradoksu, wynikającego z powielania schematów. Widać do bardzo dobrze na targach, kiedy to w jednym budynku mamy kilka zespołów wystawienniczych. Każdy z nich ma własną stylistykę, stroje i kolorystykę. Wszystkie te cechy spełniają swoje funkcje na lokalnym rynku, obszarze ich działania. Niestety w sytuacji, gdy konfrontujemy ze sobą całą branżę (lub duży jej fragment) okazuje się, że poszczególne firmy praktycznie się od siebie nie różnią. Inne odcienie, ale ta sama kolorystyka, podobne logo, identyczne gadżety reklamowe. W efekcie czego potencjalny klient zamiast jasno rozpoznawać konkretne firmy wychodzi z sali targowej jeszcze bardziej skołowany.

Przesyt rynku

Swoisty przesyt na rynku identyfikacji stworzony przez zalew podobnych motywów powoduje, iż wielu bardziej ambitnych specjalistów od promocji szuka nowych elementów dzięki którym poprawią swoją spójność, rozpoznawalność ale i zindywidualizują się w stosunku do korzystającej z tych samych metod konkurencji.

Trend ten dość dobrze widać także w przypadku materiałów promocyjnych. Gdy na wspomnianych już targach dostajemy wiele identycznych gadżetów. Te nieliczne które się wyróżniają przykuwają dużo większą uwagę i są bardziej rozchwytywane przez zwiedzających.

Nowe technologie, nowe możliwości

Jedną z nowości na tym rynku materiałów marketingowych są dedykowane etui do smartfonu. Pokrowce wykonane z TPU oprócz tego, że zapewniają doskonałą ochronę telefonu mają jeszcze jedną bardzo ważna z punktu widzenia marketingu zaletę. Dzięki firmą takim jak zaprojektujetui.pl istnieje możliwość dowolnej personalizacji obudowy. Przedsiębiorca może przygotować gotowy projekt, który zostanie naniesiony na etui. Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń co do koloru czy grafiki.  Dzięki temu na etui może znaleźć się logo firmy, numer telefonu do niej, motto czy adres strony www. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy służbowy telefon komórkowy pracownika, niezależnie od modelu z zewnątrz będzie wyglądał identycznie.

Rozwiązanie to wpływa więc pozytywnie na odbiór firmy w obszarze jej spójności i prestiżu na ryku.

Tak spersonalizowane etui stanowić będzie też idealny materiał promocyjny dla klientów. W porównaniu do ulotek, choinek zapachowych, czy długopisów jest to trwały, wyróżniający się gadżet, co do którego użyteczności nie trzeba nikogo przekonywać. Założony na telefon naszego klienta może uczynić z niego darmową platformę reklamową przyciągającą kolejnych klientów.  

Dodaj komentarz

Kliknij, aby skomentować!